reklama

Najsvätejšia Trojica – jeden Boh v troch osobách

Sviatok Najsvätejšej Trojice sa slávi uprostred cirkevného roku, rozdeľuje ho na polovice. Súčasné cirkevné obdobie cez rok bolo prv obdobím po Duchu Svätom až do adventu. Tento priam symbolický prelom nás má upozorniť na fakt, že trojičné tajomstvo je hlavnou témou viery Cirkvi, je strediskom náboženstva. Pripomína nám to i Katechizmus Katolíckej cirkvi, ktorý definuje Najsvätejšiu Trojicu ako ústredné tajomstvo viery a kresťanského života. Iba Boh nám môže dať poznanie, že sa vo svete zjavuje ako Otec, Syn a Duch Svätý. Teda, že existujú tri božské osoby, ale všetky sú jednej nadprirodzenej podstaty. Je jeden Boh v Trojici respektíve Trojica v jednote. Božie bytie je súvzťažnosťou božských osôb. Božia jednota je trojjediná. Boh Otec nás stvoril, Boh Syn nás vykúpil a Boh Duch Svätý nás posväcuje. Takto sa prejavuje Trojjediný navonok, aby nám to bolo zreteľnejšie.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Nie je však možné pochopiť obmedzeným ľudským rozumom nepochopiteľné. Boh by nebol Bohom, keby nebol pre nás tajomstvom. K poznaniu pravdy o Trojici sme došli skrze nadprirodzené zjavenie prostredníctvom osoby Ježiša Krista. Pred svojím nanebovstúpením dal apoštolom misijný rozkaz: „Daná mi je všetka moc na nebi i na zemi. Choďte teda, učte všetky národy a krstite ich v mene Otca i Syna i Ducha Svätého a naučte ich zachovávať všetko, čo som vám prikázal. A hľa, ja som s vami po všetky dni až do skončenia sveta“ (Mt 28, 18 – 20). Z neho pramení trojičná viera Cirkvi.Kto z nás veriacich kresťanov by nechcel chápať vzájomný vzťah božských osôb v Najsvätejšej Trojici? O pochopenie sa pokúšal aj teológ velikán, učiteľ Cirkvi, svätý Augustín. Traduje sa o ňom legenda, že na brehu mora rozmýšľal o tomto úžasnom tajomstve. Zjavil sa mu malý chlapec, ktorý mušľou prelieval vodu z mora do diery na pevnine. Svätec sa ho pýta, že čo to robí, že to nikdy nemôže dokázať. A chlapec mu odpovedá: „Skôr ja touto mušľou prelejem nekonečné more do jamky v piesku, než ty svojím rozumom pochopíš tajomstvo trojjediného Boha.“Keď som miništroval v našom kostole (začal som už ako päťročný), nás mladších mal na starosti vždy nejaký starší miništrant. My menší sme tak ako asi všetky malé deti pred svätou omšou v sakristii vystrájali. Môj patrón mi vtedy ukázal na kopule svätyne Božie oko namaľované v trojuholníku a povedal mi, že Pán Boh všetko vidí. Samotný trojuholník znázorňuje Najsvätejšiu Trojicu a Božie oko zas vševediacu vlastnosť Boha. Viac mi nebolo treba hovoriť. Detským rozumom mi vtedy stačilo chápať veľkosť Božiu. Veď predsa deti majú vždy väčší strach ako dospelí. Na ne to funguje lepšie. Dnes už nemám z toho „očka“ obavy, lebo som na svojom vlastnom živote zakúsil skutočnosť, že Boh je predovšetkým Láska, nielen spravodlivý Sudca. Dôverujem v Božie milosrdenstvo.V to dôverovala aj jedna 80-ročná žena z našej obce, ktorá bola v minulosti školníčkou našej ZDŠ-ky (Základnej deväťročnej školy). Včera mala pohreb. Často som sa s ňou stretával, keď som cez uličku chodieval okolo ich domu a dvora do práce, či teraz počas materskej dovolenky do obchodu. Temer denne, keď vysedávala vonku na lavičke a v rukách žmolila svoj ošúchaný ruženec s pohľadom upretým na náš kostol. Modlila sa za seba, aby trpezlivo znášala kríže života, za deti a myslím si, že aj za mňa. Nevedno, koľko milostí dokázala vyprosiť, od koľkých nástrah mohla ochrániť. Vždy sme prehodili zopár slov. Keď počula zvoniť umieračik, zvyčajne sa ma spýtala: „Petríček, kto poručil?“ Teraz sama poručila svoju dušu Stvoriteľovi, Spasiteľovi i Tešiteľovi. Mal som ju rád už od detských čias. Možno pre to pekné a milé oslovenie.Ale aj pre čosi iné, čo mi utkvelo a mám to hlboko vryté do pamäti v súvislosti s ňou. Kedysi, keď sme čakali na vyučovanie náboženstva v škole, zlomil som pri vyskakovaní dosku na lavičke. Po príchode pána dekana však nebolo vinníka, nepriznal som sa. Samozrejme, v noci mi to nedalo spať, svedomie mi robilo výčitky. Na druhý deň som sa jej hneď ráno priznal a ona ma s pochopením objala. Nemal som otca a viete si možno predstaviť, čo to pre mňa znamenalo. Hoci dnes neviem povedať, či som sa pána dekana viac bál ako zdanlivo prísneho muža, ale „chlapsky“ sa mu priznať bolo z mojej strany voľajako ťažké. Pani školníčka to potom urobila za mňa a mne spadol mučivý kameň z detského srdca. Neustálou modlitbou v starobe a návštevou bohoslužieb si zrejme vymodlila aj smrť v deň prvého piatku mesiaca Božského Srdca Ježišovho, ktoré mala celý život v úcte. A tiež tesne pred sviatkom Najsvätejšej Trojice.Celý Boží poriadok spásy je spoločným dielom troch božských osôb. Plán spásy ľudstva pochádza z trojičnej lásky, čiže z lásky Najsvätejšej Trojice. On sa rozvíja v nádhernom diele stvorenia Otca a po hriechu prvých ľudí aj v dejinách spasenia cez poslanie Syna a v pôsobení Svätého Ducha. Poslanie Cirkvi pokračuje v osobách Trojice Boha, celý náš kresťanský život je spoločenstvom s nimi všetkými – v mene Otca skrze Syna v Duchu Svätom. Nech je sláva Otcu i Synu i Duchu Svätému teraz i vždycky i naveky vekov. Amen.

Peter Ďuroška

Peter Ďuroška

Bloger 
  • Počet článkov:  258
  •  | 
  • Páči sa:  3x

Predseda Slovenskej asociácie zrakovo postihnutých športovcov (SAZPŠ), zvolený 8. decembra 2018, poslanec Obecného zastupiteľstva v Rosine, zvolený 10. novembra 2018, učiteľ náboženskej výchovy v ZŠ s MŠ Rosina, inak teológ a obyčajný pútnik, ... ktorý iba prechádza po tejto zemi a hľadajúci pravdu o sebe a o živote, nadovšetko to, čo je krásne, dobré, zmysluplné a hodnotné pre spásu duše - vlastnej i jemu milovaných osôb ... na pozemskej ceste smerujúcej do večnosti. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu